آراستگی به فضایل اخلاقی از ضرورتهای پیشگیرانه در مقابل نفوذهای دشمن است، برخی نیروهای انقلابی به دلیل انجام معاصی لغزیدهاند، ازجمله دلیل لغزش تعدادی در جنگ احد (طبرسى، مجمع البیان ، ج ۲، ص ۸۶۴؛ ابن عاشور، التحریر و التنویر، ج ۳، ص ۲۶۱) ارتکاب برخی گناهان نظیر دلدادگی به غنائم دنیوی، حرص به مال و بقا در دنیا، (طبرسى، مجمع البیان، ج ۲، ص ۸۶۴؛ فیض کاشانى، تفسیر صافی، ج ۱، ص ۳۹۴) بود:
«إِنَّ الَّذِینَ تَوَلَّوْاْ مِنکُمْ یوْمَ الْتَقَی الْجَمْعَانِ إِنَّمَا اسْتَزَلَّهُمُ الشَّیطَانُ بِبَعْضِ مَا کَسَبُواْ»؛ روزى که دو گروه [در احد] با هم رویاروى شدند کسانى که از میان شما [به دشمن] پشت کردند در حقیقت جز این نبود که به سبب پارهاى ازآنچه [از گناه] حاصل کرده بودند شیطان آنان را بلغزانید (آلعمران ۱۵۵).
همچنین بر اساس آیه ۷۷ سوره توبه خلف وعده باعث ماندگاری نفاق میشود: «فَأَعْقَبَهُمْ نِفَاقًا فِی قُلُوبِهِمْ إِلَی یوْمِ یلْقَوْنَهُ بِمَا أَخْلَفُواْ اللّهَ مَا وَعَدُوهُ وَبِمَا کَانُواْ یکْذِبُونَ»؛ درنتیجه به سزاى آنکه با خدا خلف وعده کردند و از آن روى که دروغ مىگفتند در دلهایشان تا روزى که او را دیدار مىکنند پیامدهاى نفاق را باقى گذارد. در شأن نزول این آیه آمده است که منافقان وعده داده بودند تا زکات مالشان را پرداخت کنند ولی خلف وعده کرده و نپرداختند (طبرسى، مجمع البیان ، ج ۵، ص ۸۲؛ فخر رازى، مفاتیح الغیب، ج ۱۶، ص ۱۰۵) لذا خلف وعده که از گناهان اخلاقی است باعث ریشهدار شدن نفاق در قلوب آنها گردید.
بخشی از مقاله مراتب حساسیت نیروهای انقلابی در برابر دشمن از دیدگاه قرآن کریم
درباره این سایت